Skip to main content

Concursaren 172 obres

7 països representats

Llegir i escriure

 

Sebastià Carratalà

 

 

Llegir és imprescindible per a escriure. Hi ha bons lectors que no han escrit ni escriuran mai cap text literari, però un escriptor cal que llija molt i amb profunditat, perquè, a més de millorar tècnicament, es nodrisca de coneixements i històries de tota mena, fonamentals per ...

Llegir i escriure

 

Sebastià Carratalà

 

 

Llegir és imprescindible per a escriure. Hi ha bons lectors que no han escrit ni escriuran mai cap text literari, però un escriptor cal que llija molt i amb profunditat, perquè, a més de millorar tècnicament, es nodrisca de coneixements i històries de tota mena, fonamentals per a bastir les seues obres. Ningú no parteix del no-res quan es posa davant d’un full en blanc. La creació literària s’alimenta de les publicacions d’altres èpoques i de les coetànies que arriben a les mans de qui s’hi dedica. Produccions que poden ser exemples del que l’autor vol assolir i, per tant, influenciar-lo i motivar-lo, o contraexemples, que indiquen el camí que no li interessa seguir.

«Dec als llibres les meues primeres experiències. Quan més tard en la vida em vaig trobar amb esdeveniments o circumstàncies o personatges semblants a alguna cosa que havia llegit, tenia normalment la sensació lleugerament sorprenent, però decebedora, de déjà vu, en imaginar que el que ara estava ocorrent ja m’havia succeït en paraules, ja tenia nom», explica Alberto Manguel a Una història de la lectura (1996). Segurament, som molts els qui ens sentim identificats amb aquesta afirmació en tant que hem descobert, i descobrim cada dia, universos fascinants als quals no hauríem pogut accedir mai si no haguera estat pels textos que hem devorat des que tenim memòria. Hem vist, hem comprès, hem gaudit, ens hem emocionat, hem patit, hem après…, i no cessarem de fer-ho, amb aquests fulls farcits de lletres, en qualsevol format.

Pàgines i pàgines escrites, pertanyents a una llarga tradició de la qual som hereus, la coneixença de les quals ens fa avançar amb més seguretat en la difícil i exigent tasca de la creació literària, ja que ens permet continuar explorant determinats models que pensem que encara poden oferir alguna cosa diferent, o ens faculta per a rebutjar les propostes anteriors, trencar-les de manera més o menys radical i plantejar altres vies més innovadores.

Siga com siga, escriviu o no, llegiu.

Vídeo de l’acte de lliurament dels premis

Obres premiades

Relat curt en valencià

Sense temps
Jesús Sánchez Aroca

Relat curt en castellà

Un lugar donde volver
Andrés Nortes Navarro

Quadern de viatge

Síndrome de Estocolmo
Rocío Díaz Gómez

Microrelat

Albor
Jaume Calatayud Ventura

Videoliteratura/Poesia urbana

Inversió de futur
Oriol Solà i Prat